UCHWAŁA NR XXIII/168/2016
RADY MIEJSKIEJ W CHODZIEŻY
z dnia 20 czerwca 2016 r.
w sprawie zmiany nazwy Zespołu Obsługi Miejskich Placówek Oświatowych w Chodzieży na Miejskie Centrum Usług Wspólnych i nadania statutu.
Na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015r. poz. 2156 z późn. zm.), art. 10a, pkt. 1, art. 10b ust. 2, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
- § 1. Zespół Obsługi Miejskich Placówek Oświatowych w Chodzieży powołany Uchwałą Nr II/7/96 Rady Miejskiej w Chodzieży z dnia 11 marca 1996r. w sprawie utworzenia Zespołu Obsługi Miejskich Placówek Oświatowych w Chodzieży otrzymuje nazwę „Miejskie Centrum Usług Wspólnych".
- § 2. Miejskiemu Centrum Usług Wspólnych w Chodzieży nadaje się statut, określający organizację wewnętrzną i zasady jego funkcjonowania, stanowiący załącznik do uchwały.
- § 3. Traci moc Uchwała Nr IX/67/2015 Rady Miejskiej w Chodzieży z dnia 29 czerwca 2015r. w sprawie nadania statutu Zespołowi Obsługi Miejskich Placówek Oświatowych w Chodzieży zmieniona Uchwałą Nr XVIII/125/2015 Rady Miejskiej w Chodzieży z dnia 28 grudnia 2015r.
- § 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chodzieży.
- § 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017 roku.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIII/168/2016
Rady Miejskiej w Chodzieży
z dnia 20 czerwca 2016 r.
Statut
Miejskiego Centrum Usług Wspólnych
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
- § 1.
- Miejskie Centrum Usług Wspólnych, zwane dalej Centrum jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i stanowi jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej w Chodzieży.
- Siedziba Centrum mieści się przy ul. Jagiellońskiej 3 w Chodzieży.
- Podstawę prawną funkcjonowania Zespołu stanowią:.
1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).
2) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.).
3) ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.).
4) ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014r. poz. 1202 z późn. zm.),
5) ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.),
6) niniejszy statut
- Centrum używa pieczęci podłużnej z nazwą:
Miejskie Centrum Usług Wspólnych
ul. Jagiellońska 3, 64-800 Chodzież
Rozdział 2.
Zadania i zakres działania Centrum
- § 2.
- Miejskie Centrum Usług Wspólnych zwane dalej Centrum, jest jednostką budżetową Gminy Miejskiej w Chodzieży i zapewnia obsługę finansową, księgowo - rachunkową, sprawozdawczą oraz administracyjno – organizacyjną wymienionym jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych, zwanymi dalej „jednostkami obsługiwanymi”:
1) Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisława Staszica, ul. Stanisława Staszica 19, 64-800 Chodzież,
2) Szkoła Podstawowa nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich, ul. Jana Kochanowskiego 1, 64-800 Chodzież,
3) Miejskie Gimnazjum im. Ignacego Jana Paderewskiego, ul. Ignacego Jana Paderewskiego 13, 64-800 Chodzież,
4) Miejskie Przedszkole nr 5 „Pod Żaglami Piątki”, ul. Władysława Reymonta 25, 64-800 Chodzież,
5) Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Gontyniec” ul. Strzelecka 17, 64-800 Chodzież,
6) Miejski Ośrodek Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, ul. Władysława Reymonta 12, 64-800 Chodzież.
- Do zadań Centrum w zakresie obsługi Centrum i jednostek obsługiwanych należy m.in.:
1) Obsługa finansowa i księgowo-rachunkowa:
- a) prowadzenie kont: dochodów i wydatków budżetowych, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz kont związanych z programami unijnymi,
- b) prowadzenie rachunkowości na podstawie dowodów księgowych odrębnie dla każdej jednostki, zgodnie z ustawą o rachunkowości i przepisami szczególnymi za wyjątkiem przeprowadzania inwentaryzacji na podstawie spisu z natury,
- c) sporządzanie sprawozdań budżetowych, finansowych, statystycznych oraz innych wymaganych przepisami prawa,
- d) przeprowadzenie inwentaryzacji drogą uzgodnienia i weryfikacji sald,
- e) pomoc w opracowaniu na wniosek kierownika jednostki obsługiwanej projektów i planów finansowych oraz zmian,
- f) obsługa finansowo - księgowa działalności Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w tym byłych pracowników (emerytów i rencistów),
- g) dokonywanie wypłat wynagrodzeń oraz odprowadzanie innych należnych składek obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, PFRON itp.,
- h) prowadzenie obsługi kasowej Centrum,
- i) prowadzenie obsługi wyodrębnionych rachunków bankowych,
- j) organizacja i prowadzenie spraw w zakresie ewidencji i inwentaryzacji majątku drogą spisu z natury oraz czynności inwentaryzacyjnych składników majątku Centrum,
- k) monitorowanie prawidłowości przebiegu wykonania zatwierdzonych planów finansowych,
- l) przygotowanie okresowych, rocznych analiz z wykonania budżetu oraz dokonywanie bieżącej oceny realizowanych zadań i wydatków,
- m) dokonywanie przelewów za pośrednictwem elektronicznego systemu I Biznes,
- n) opracowywanie projektów szczegółowych instrukcji, zarządzeń, regulaminów oraz i innych dokumentów dotyczących spraw finansowych i księgowo – rachunkowych,
- o) prowadzenie obsługi finansowej mieszkań znajdujących się w zarządzie kierowników jednostek obsługiwanych.
- p) prowadzenie rejestru VAT.
2) Obsługa administracyjno - organizacyjna:
- a) obsługa administracyjno – techniczna i pomoc w zakresie wskazywania regulacji prawnych dyrektorom jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia spraw osobowych, pedagogicznych i niepedagogicznych pracowników,
- b) prowadzenie spraw kadrowych i osobowych pracowników,
- c) sporządzanie list wynagrodzeń pracowników jednostek obsługiwanych i Centrum,
- d) prowadzenie ewidencji oraz sporządzanie sprawozdawczości z zakresu zatrudnienia i wynagradzania,
- e) rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z art. 30a Karty Nauczyciela,
- f) naliczanie składek obligatoryjnych na rzecz ZUS, US, PFRON, itp.,
- g) potrącanie i odprowadzanie grupowego ubezpieczenia pracowników,
- h) sporządzanie list na wniosek kierownika jednostki obsługiwanej wypłaty świadczeń związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- i) organizacja i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych związanych z inwestycjami, remontami, dostawami i usługami jednostek obsługiwanych
- j) prowadzenie spraw w zakresie ochrony danych osobowych Centrum,
- k) organizacja i prowadzenie spraw w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz spraw w zakresie ochrony przeciwpożarowej pracy,
- l) organizacja, współpraca oraz prowadzenie spraw w zakresie pozyskiwania i rozliczania środków finansowych w ramach programów zewnętrznych i projektów unijnych,
- m) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji przewidzianej ustawą,
- n) prowadzenie ewidencji składników majątkowych Centrum,
- o) zapewnienie obsługi prawnej,
3) Realizacja innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego a zleconych do prowadzenia Miejskiemu Centrum Usług Wspólnych, w szczególności:
- a) organizowanie i zapewnienie dowozu dzieciom i młodzieży niepełnosprawnych do przedszkoli, szkół, gimnazjów i ośrodków umożliwiających realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, rozliczanie zwrotu kosztów dowozu organizowanego przez rodziców, opiekunów lub opiekunów prawnych oraz wynajem samochodu do przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie miasta Chodzieży do placówek i organizacji pozarządowych realizujących zadania gminy w zakresie obsługi jednostek oświatowych,
- b) rozliczanie dowozu uczniów niepełnosprawnych do szkół,
- c) analiza projektów organizacji placówek oświatowych w oparciu o założenia budżetowe na dany rok kalendarzowy oraz obowiązujące przepisy resortowe w zakresie obsługi jednostek oświatowych,
- d) opiniowanie aneksów do projektów organizacyjnych placówek oświatowych w zakresie obsługi jednostek oświatowych,
- e) realizacja zadań związanych z bezpłatnym przekazaniem podręczników i ćwiczeń dla uczniów objętych obowiązkiem szkolnym w zakresie obsługi publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych – szkół podstawowych i gimnazjów,
- f) sporządzanie zbiorczego zestawienia sprawozdawczości systemu informacji oświatowej dla Gminy Miejskiej w Chodzieży za organ prowadzący w zakresie obsługi jednostek oświatowych,
4) Prowadzenie obsługi finansowo - księgową międzyzakładowej pracowniczej kasy zapomogowo- pożyczkowej.
5) Wykonywanie innych zadań w zakresie prowadzonej działalności przekazanych we właściwym trybie.
Rozdział 3.
Zarządzanie i organizacja Centrum
- § 3.
- Organem założycielskim Centrum jest Gmina Miejska w Chodzieży.
- Bezpośredni nadzór nad Centrum sprawuje Burmistrz Miasta Chodzieży.
- Na czele Centrum stoi Dyrektor, który kieruje jednostką jednoosobowo i ponosi odpowiedzialność za całokształt jej pracy oraz osiągnięte przez tę jednostkę wyniki.
- Dyrektora Centrum zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta Chodzieży.
- Dyrektor w imieniu Centrum dokonuje wszelkich czynności w zakresie prawa pracy, wobec pracowników Centrum.
- Dyrektor zrządza Centrum i reprezentuje Centrum na zewnątrz na podstawie udzielonych pełnomocnictw.
- Dyrektor na podstawie porozumienia w imieniu Gminy Miejskiej w Chodzieży wykonuje czynności związane z zarządem nieruchomością wspólną przy ul. Jagiellońskiej 3.
- Szczegółowy zakres działania Centrum, w tym strukturę organizacyjną określa regulamin organizacyjny wprowadzany przez Dyrektora Centrum.
- Dyrektor Centrum w celu realizacji swoich zadań współdziała z Kierownikami obsługiwanych jednostek.
Rozdział 4.
Gospodarka finansowa
- § 5.
- Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych.
- Centrum jest finansowane z budżetu Gminy Miejskiej w Chodzieży.
- Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Burmistrza Miasta Chodzieży. Projekt planu opracowuje Dyrektor.
- Centrum prowadzi rachunki bankowe odrębne dla poszczególnych dziedzin działalności oraz rachunki bankowe jednostek obsługiwanych.
- Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Centrum i jednostek obsługiwanych ponoszą: Dyrektor oraz Główny Księgowy Centrum.
- Zakres wspólnej obsługi nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych do
dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań a także sporządzania planu finansowego oraz
przeniesień wydatków w tym planie.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
- § 6. 1 Statut ma moc obowiązującą od dnia 1 stycznia 2017r.
- Zmiany niniejszego statutu wymagają stosownej uchwały Rady Miejskiej w Chodzieży.